Welcome to ♥World of TrU3H3ArT♥©


Saturday, August 17, 2013

.....bila yang jahil tak bertanya kepada yg lebih mengetahui.....

Astaghfirullahila'zimmmmm.....bila yang jahil tak bertanya kepada yg lebih mengetahui.....

perkataan SALAM boleh digunakan kerana salam itu berasal dari sa li ma yg bermaksud selamat... Maka kalau kita sebut Assalamualaikum adalah yang paling sempurna...seringkasnya ialah salam....sebab itu di timur tengah orang Arab ada melafazkan "Salam alaik" maksudnya selamat atas kamu....

perkataan salam bukanlah bermaksud celaka sebagaimana yang disebarkan di dalam facebook....yang dikatakan celaka itu ialah kalimah "as saam...." 

Maka janganlah kita sebarkan fitnah kejahilan...berdosa apatah lagi kita letakkan pula gambar Prof Dr Harun Din Al Hafiiz......

hentikanlah...kerana ianya tidak betul....

Menjawab salam yang disampaikan oleh orang perantaraan atau orang tengah

97% muslim yang aku jumpa bila disebut :

"wei , mat kirim salam .."

akan dijawab ..

"iyee ke ? WA'ALAIKUMUSSALAM .."

okay ..

kat sini nampak macam tak da masalah kan ?

tertanya-2 kan apa masalahnya kan ?

ya .. memang ada masalah ..

jeng jeng jeng........... =.="

sebenarnya , jelas di dalam hadis nabi saw , nabi mengajarkan apabila salam itu disampaikan melalui posmen (org tengah) maka jawapan yg diberi kepada kiriman salam tu bukannya , 'waalaikumussalam' tapi ..

" wa'alaika wa'alaihissalam "

sebab apa ?

mat suruh abu kirim salam kat mail ..

mail jwb " wa'alaikumussalam " ..

Sedangkan :

wa'alaikumussalam = selamat sejahtera ke atas KAMU .

jadi salam mat kepada mail tak terjawab kan ? sebab mail doakan salam tu kepada ABU SEDANGKAN ABU TU ORG TENGAH ..

manakala :

wa'alaika wa'alaihissalam = dan juga kepada KAMU dan juga kepada DIA selamat sejahtera .

maka salamnya terjawab .. Indahnya islam ..

note : hukum memberi salam itu sunat , tapi menjawab itu wajib .. jadi kalau salah jawab , bermakna SALAM MASIH BELUM JAWAB ..

Monday, August 6, 2012

Sekadar Renungan...

✔ Usah DICARI mana KESILAPAN dalam TAKDIR yang DITETAPKAN oleh ILAHI Tapi CARILAH punca KELEMAHAN diri DALAM menempuh UJIAN yang DIBERI.

✔ Usah DICARI mana KETENANGAN yang TIDAK diberi oleh ILAHI... Tapi CARILAH punca KERESAHAN yang TIDAK diundang menempuh di dalam HATI.

✔ Usah DICARI mana NIKMAT yang ALLAH tidak beri pada DIRI tapi CARILAH punca KUFUR nikmat yang DIRI tidak TAHU MENGHARGAI..

Saturday, June 23, 2012

Edcoustic - Muhasabah Cinta Official MV

video

Akhirnya dah keluar pun official video klip untuk lagu nasyid ni, layannn...◕‿◕~♥


Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Ku pasrahkan semua pada-Mu
Tuhan baru ku sedar
Indah nikmat sihat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cintaMu

Reff:
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalir berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Ilahi muhasabah cintaku
Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu
Back to Reff:
Tajuk Nasyid : Muhasabah Cinta
Artis : EdCoustic
Album : Sepotong Episode


Sunday, January 1, 2012

Kitalah Couple Yang Paling Sweet

Awak,
Kita tidak berpegangan tangan seperti mereka,
melafaz kata cinta berbalas-balasan,
bahkan sering ada jarak antara kita,
dan wujud pelbagai batasan,
Kita ini bercintakah?
Awak,
Kita ini tidak sering berhubungan,
tiada bicara manis,
dan masing-masing sibuk dengan diri untuk dipersiapkan.
Kita ini bercintakah?
———————————————————————
Ya,
Kita ini bercinta,
cuma bukan dengan definisi mereka.
Tetapi dengan definisiNya.
Belum waktunya untuk melangkaui batas yang ada,
sekarang adalah masa untuk mempersiapkan diri kita.
Manis hubungan bukan pada pegangan tangan,
juga bukan pada bicara kata,
tetapi dengan hubungan kita terhadap Tuhan,
dan sejauh mana kita menjaga pasangan dari neraka.
Nanti bila bersama,
kita bukanlah keluarga biasa,
bahkan pasangan yang siap untuk menembus syurgaNya.
Awak,
bukankah itu adalah cinta?